چرا در ایران برند جهانی نداریم

چرا در ایران برند جهانی نداریم

چرا برند جهانی نداریم؟؟

♦️ یکی از سوالات رایج که دائما پرسیده می شود و به این بهانه هم سمینارهای متعددی برگزار می گردد، همین سوال است که چرا ما برند جهانی نداریم؟ یا اینکه چرا برند های برتر ایرانی تعدادشان کم است یا به طور ساده تر اینکه چرا ما توانایی ساخت و تقویت یک برند را نداریم.

♦️ بحث در رابطه با این موضوع خیلی مفصل است ولی در اینجا می خواهم خیلی خلاصه به این سوال پاسخ بدهم. البته شاید تا الان پاسخ های مختلفی را شنیده باشید از جمله اینکه ما دانش برندینگ را نداریم یا اینکه افق دید ما کوتاه مدت است و اساسأ برندینگ یک موضوع بلند مدت است و ... . همه این دلایل کاملا درست است و خود بنده هم در کلاس ها به آن اشاره می کنم ولی در اینجا می خواهم از یک بعد دیگر به این موضوع نگاه کنم و کمی عمیق تر به این موضوع بپردازم.

♦️ چندین ماه پیش برای انجام کاری، یک ارایه داشتم با موضوع بازاریابی چینی؟ اینکه چینی ها چگونه بازاریابی می کنند؟ از چه استراتژی هایی استفاده می کنند و به طور کلی دلیل موفقیت آن ها در عرصه ی کسب و کار چیست؟ برای این ارایه تقریبا حدود 90 مقاله بین المللی که در فضای کسب و کار چین انجام شده بود را بررسی کردم و به یک دسته بندی رسیدم. بیان کامل آن محل بحث من نیست اما در تعدادی از این مقاله ها به موضوع خوبی اشاره شده بود و بررسی کرده بودند. اینکه فرهنگی که چینی ها در آن زندگی می کنند بر نحوه و استایل بازاریابان آن ها تاثیر گذاشته است. یعنی ابعاد فرهنگی کشور چین، بر رفتار بازاریابان و تاکتیک ها و استراتژی هایی که انتخاب می کنند اثر گذار است.

♦️ ناخودآگاه داشتم به این موضوع فکر می کردم که دانش برندینگ ما در کشور در سطح نسبتا مطلوبی قرار دارد و اتفاقا ما پتانسیل های آن را هم داریم ولی چون فرهنگی که در آن بزرگ شده ایم با الزامات تقویت یک برند همخوانی ندارد، برنامه ریزی ها و اقدامات ما در سازمان به شکست می انجامد. چرا که در نهایت امثال خود ما هستیم که باید در سازمان آن را پیاده سازی کنیم ولی چون به طور ضمنی مغایر با فرهنگی که در آن بزرگ شده ایم است نمی توانیم آن را اجرا کنیم.

♦️ ما از برندسازی زیاد صحبت می کنیم ولی در حوزه ی اجرا، با فرهنگ واقعی ما در جامعه مغایر است. الزامات برندسازی مواردی همچون سخت کوشی و تلاش، صبر، داشتن افق بلند مدت، احترام به حقوق دیگران و .... است که ما بر خلاف اینکه دائما از این موارد و اهمیت آن ها در جلسات، کتاب ها و همایش هایمان صحبت می کنیم اما در عمل و زندگی روزمره مان اهمیتی برای این موارد قائل نبوده و به آن ها پایبند نیستیم.

مطالب مرتبط:

پاسخ

* نام:
* ایمیل: (منتشر نشده)
   وب سایت: (آدرس سایت باhttp://)
* توضیح: