مقاله های مدیریتی

مقاله های مدیریتی

مقاله های مدیریتی (یادگیری همتا به ‌همتا در سازمان)

آموختن یک مهارت جدید:

وقتی تیم‌‌ می‌خواهد مهارت جدیدی را بیاموزد ابتدا به کجا رجوع می‌کند؟ گوگل؟ یوتیوب؟ برنامه‌های آموزشی شرکت‌‌؟ طبق تحقیقات اکثر کارمندان اول به همتایان‌ خود (۵۵٪) و در وهله دوم به روسایشان رجوع می‌‌کنند.

 یادگیری همتابه‌همتا:

یادگیری همتابه‌همتا می‌تواند ابزار توسعه قدرتمند باشد که موانع معمول برای ایجاد مهارت را از بین ببرد. سازمان‌ها ابتدا باید ساختاری رسمی برای یادگیری همتا‌به‌همتا ایجاد کنند. در مطالعه مکنزی نشان داده شده است که گرچه اکنون آموزش در کلاس درس، یادگیری تجربی و کاربرد مهارت‌ها در حین کار، به اندازه مکانیزم‌ های یادگیری معمول هستند اما کمتر از نیمی از سازمان‌ها یادگیری همتا به همتای رسمی را ایجاد کرده‌اند.

 حلقه یادگیری همتابه‌همتا:

یادگیری همتابه‌همتا بصورت منحصربه‌فرد با روش یادگیری ما متناسب است. افراد مهارت‌های جدید را به بهترین شکل، در موقعیت‌هایی بدست می‌آورند که شامل ۴ مرحله زیر است که آنرا «حلقه یادگیری» می‌نامیم:

۱: دانش کسب کنید؛
۲: بکارگیری آن دانش را تمرین کنید؛
۳: از دانش بکار رفته بازخورد بگیرید؛
۴: روی آنچه یاد گرفته شده تامل کنید.

 اصول یادگیری همتابه‌همتا:

1 یادگیری همتا به همتا تخصصی را تقویت می‌کند که از قبل در سازمان شما وجود دارد. به همه افراد باهوشی فکر کنید که آنها را استخدام و پیرامون خودتان گردآوری می‌کنید و اینکه اگر همتایان تخصص خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و مهارت‌های جدید خلق کنند چه دستاوردهای بزرگی می‌‌تواند به همراه داشته باشد.

2 مدیران اغلب نسبت به ایجاد یادگیری همتا به همتای رسمی بی‌میل هستند؛ دلیل آن نیز این است که معتقدند کارشناسان خارج از شرکت ارزشمندتر از کارشناسان داخل آن هستند. در این زمینه، فرستادن کارمندان برای فراگیری آموزش فشرده از کارشناسی خارج از سازمان، امری بهره‌ورتر در نظر گرفته می‌شود. اما حقیقت امر این نیست.

3 پیشرفت یادگیرنده بستگی به میل او برای ارتکاب اشتباه، به چالش کشیدن ایده‌ها و صحبت آزادانه در مورد نگرانی‌ها دارد. یادگیری همتا به همتا فضایی خلق می‌کند که در آن یادگیرنده می‌تواند بدون این احساس که رئیسش در حال ارزیابی عملکرد او در حین یادگیری است، در مورد اخذ این ریسک‌ها احساس امنیت کند.

4 احتمال مکالمات صادقانه‌ با یک همتا، بسیار بیشتر از فردی است که نسبت به کار و درآمد شما دارای قدرت است. در یادگیری همتا به همتا، سلسله‌مراتب از بین می‌رود و برخلاف سایر روش‌ها - مانند سخنرانی‌های کلاس درس یا آموزش آنلاین - یادگیری همتا به همتا فرصتی ساختاریافته ایجاد می‌کند تا این گفت‌وگوها را شروع کنید.

 ۳ راهکار موفقیت یادگیری همتابه‌همتا:

5 یک تسهیل‌کننده تعیین کنید:
گرچه ساختار یادگیری همتا بجای سلسله‌ مراتبی افقی است اما داشتن بخشی بی‌طرف که مدیر تیم نباشد بسیار مهم است و پیگری برنامه را تسهیل می‌کند.

6یک محیط امن ایجاد کنید:
یادگیری همتا به همتا تنها زمانی مفید واقع می‌شود که شرکت‌کنندگان برای اشتراک تفکرات، تجربیات و سوالات خود به اندازه کافی احساس امنیت کنند.

7 جسارت ارائه بازخورد را داشته باشید:
برای ایجاد یک محیط امن، ارائه بازخورد باید همواره مورد قدردانی قرار گیرد؛ افراد هرگز نباید برای بیان نظرات‌ شان توسط همتایان‌ مورد تمسخر قرار گیرند.

نتیجه گیری راهبردی :

برنامه‌های یادگیری همتا به همتا می‌ تواند بصورت زیادی ایجاد شود. بعنوان یک مدیر می‌توانید برنامه خود را بصورت آنلاین یا شخصی ایجاد کنید. برنامه شما می‌ تواند شرکت‌ کنندگان را در جلسات رودررو جفت کند، گروه‌ هایی ایجاد کند که در مشکلات کاری واقعی طی چند ماه با یکدیگر اشتراک دارند یا جلسات هفتگی را شامل می‌ شود که در آن افراد آخرین دانشی را که با همتایان خود بدست آورده‌ اند با همتایان خود طی گفت‌ و گوهای بسیار به اشتراک بگذارند.

مطالب مرتبط:

پاسخ

* نام:
* ایمیل: (منتشر نشده)
   وب سایت: (آدرس سایت باhttp://)
* توضیح: